Zagraj jak mistrz świata Aleksander Alechin

Aleksander Alechin

Aleksander Alechin – urodził się 31 października 1892 r w Moskwie. Studiował prawo w Sorbonie. Znał biegle język angielski, francuski i niemiecki. Był czwartym mistrzem świata w szachach. Zasłyną przede wszystkim z swoich genialnych kombinacji szachowych, które bazowały na solidnych pozycyjnych fundamentach. Alechin jest najprawdopodobniej jedną z najtragiczniejszych postaci szachowego świata. Jego kariera szachowa toczyła się w tle I i II wojny światowej. Pomimo tego, że pochodził z zamożnej rodzinny, miał problemy finansowe podczas toczonych konfliktów zbrojnych na świecie. Jakby tego było mało, raz otarł się o śmierć, bowiem miał być rozstrzelany ze względu na swoją przynależność partyjną. Rosyjski geniusz był uznawany również za kontrowersyjną postać, w pewnym okresie pisał artykuły antysemickie na „zlecenie” przez faszystowskie Niemcy. Aleksander Alechin zmarł 24 marca 1946 r w Esotril. Do dzisiaj nie wiadomo jak naprawdę umarł. Według raportu sekcji, zmarł na skutek zaduszenia się przez kawałek mięsa. Z kolei niektórzy twierdzą, że został zamordowany.

„Stałem się mistrzem z dwóch powodów: poszukiwanie prawdy i chęć do walki. Jako mały chłopiec zdałem sobie sprawę z tego, że mam talent szachowy. Już wtedy czułem wewnętrzną potrzebę, nieodparty pociąg do szachów. Przy pomocy szachów ukształtowałem swój charakter. Szachy przede wszystkim uczą obiektywizmu. Można zostać wielkim szachowym mistrzem, ale tylko wtedy, gdy poznajemy swoje błędy i słabe strony. Zupełnie jak w życiu”. - Aleksander Alechin

alechin Edgard Colle

Edgar Colle w partii z Aleksanderm Alechinem.

Zadania dzielą się na łatwe i trudne. Za poprawne rozwiązanie łatwego zadania możesz otrzymać max 2pkt. Za poprawne rozwiązanie zadania trudnego, możesz otrzymać maksymalnie 5pkt; w zadaniach trudnych za znalezienie pierwszego posunięcia otrzymujesz 2pkt, za policzenie wszystkich wariantów znajdujących się w rozwiązaniu, doliczasz sobie 3pkt. Wszystkich zadań jest 10, więc suma punktów do zdobycia to 35.

Punktacja:

0-4 pkt Czas kupić książkę „Szachy dla żółtodziobów” – Patricka Wolffa

8-10 pkt Widzę łatwe motywy taktyczne, nie jest źle jak na amatora .

11-20 pkt Znajduje w każdej pozycji pierwsze dobre posunięcie ale mam za słaby „procesor” aby doliczyć do końca wariant.

21-30 pkt gram na poziomie mistrza krajowego

30-35 pkt moja praca i edukacja nie ma sensu, czas zacząć zawodowo grać w szachy i zdetronizować Magnusa Carlsena!

ZADANIA ŁATWE:

alechlatwe1posunięcie czarnych

alechlatwe2posunięcie czarnych

alechlatwe3posunięcie białych

alechlatwe4posunięcie czarnych

alechlatwe5posunięcie białych

ZADANIA TRUDNE:

alechtrud1posunięcie białych

alechtrud2posunięcie czarnych

alechtrud3posunięcie białych

alechtrudne4posunięcie białych

"Alechin to szachista, którego gry nigdy do końca nie rozumiałem. Zawsze dążył do uzyskania przewagi w centrum; kierował swoje figury w okolicy skrzydła królewskiego i około 25 ruchu zaczynał grać na mata. Nie lubił wymian, wolał pozycje z wieloma figurami na szachownicy. Jego gra była nieprawdopodobnie skomplikowana; pod tym względem przewyższał on wszystkich szachistów - wcześniejszych i późniejszych. Alechin pewnego razy pokonał Laskera w 23 posunięciach; skoncentrował figury na skrzydle królewskim i zakończył tę partię nagłym zabójczym uderzeniem". - Fischer 

ROZWIĄZANIA ZADANIA ŁATWE:

Zad1. Mieses – Alechin, Scheveningen 1913r 20... Wcc2! Odcinamy najpierw białego króla 21.Ke1 [21.Gc1 Wb1 22.He3 Gd4 23.Hd2 Wxd2+ 24.Kxd2 Gxg1] 21...Wb1+ 22.Hd1 Gc3+ 0-1

Zad2. Torres – Alechin, Sewilla 1922r Ustawienie bierek trochę przypomina partię Rotlewi-Rubinstein 1...d4! 2.cxd4 cxd4 3.Gxd4 0–1

Zad3. Alechin – Colle, Paryż 1925 1.Hxd7 Wxd7 2.We8+ Kh7 3.Wcc8 1-0

Zad4. Bogolubow – Alechin, Wiesbaden 1929r 1...Sg3+ 2.hxg3 hxg3+ 3.Sh3 Gxh3 4.gxh3 Wxh3+ 5.Kg2 Wh2# 0–1

Zad5. Alechin-Bogolubow, Niemcy 1934, 1.Wxe7+ Wxe7 2.Gh4 Kf7 3.Gxe7 Kxe7 4.Wc7+ Wd7 5.f6+ Ke8 6.Gg6+ Kd8 7.f7 Kxc7 8.f8H f3 9.Hxb4 Wd6 10.Gd3 1-0

ROZWIĄZANIA ZADANIA TRUDNE:

Zad1. Alechin – Vidmar, Karlsbard 1911r, 1.Sh6+ (Nietypowe zagranie, jeżeli je znalazłeś, przyznaj sobie 3 pkt) Kh8 [1...gxh6 2.Hg4+ Kh8 3.Hxe4 Hxe4 4.Sxe4 Ge7 5.d3 f5 6.Sc3 f4 7.We1] 2.We1 d5 3.d3 He5 4.dxe4 d4 5.a3 dxc3 6.axb4 cxb2 7.Sxf7+ Kg8 8.Wb1 Wxf7 9.Gxb2 Hg5 (jeżeli dotąd policzyłeś wariant przyznaj sobie kolejne 2 pkt) 10.Hd3 Ge6 11.Gd4 Wd8 12.He3 Hb5 13.Gxa7 Ha4 14.c3 Gc4 15.Gd4 Wa8 16.Hd2 h6 17.h3 Hb5 18.Wa1 Wa4 19.Hc2 Wxa1 20.Wxa1 Gd3 21.Wa8+ Kh7 22.Ha2 Hh5 23.He6 Gf1 24.Wa5 Hd1 25.Kh2 Gxg2 26.Kxg2 Hf3+ 27.Kg1 Wf4 28.Wa8 Wf7 29.Hg4 Hd3 30.Wf8 1-0

Zad2. Mieses – Alechin, Scheveningen 1913r, 1...Sxc3!  Prawdę mówiąc to nie jest trudne posunięcie do znalezienia, czarne nie mają za bardzo nawet co grać. 2.Wxd8 Sxa2+ 3.Kb1 Waxd8 4.Ge2 Sab4 5.Sh3 Wfe8 6.Sf4 Gf5 Jeżeli intuicyjnie doszedłeś do tego momentu, przyznaj sobie kolejne 2 pkt.7.Wc1 g6 8.g4 Ge4 9.Hh3 Gf6 10.Gf3 Gxf3 11.Hxf3 Se5 12.He2 c5 13.Wg1 c4 14.h4 Sd5 15.Sxd5 Wxd5 16.f4 Sd3 17.Hf3 Wb5 18.cxd3 Wxb2+ 19.Kc1 cxd3 20.Kd1 Wc8 21.g5 Wcc2 22.Ke1 Wb1+ 23.Hd1 Gc3+ 0-1

Zad3. Alechin – Fahrni, Manheim 1914r, 1..Se8 [2.We8+ jest silniejsze wg enginów] 2...Hf7? (2...Sc4 wg. Komputera daje wyrównanie!) 3.Hd6+ i to koniec gry 1-0 Ciekawostką jest to, że po tej partii turniej został przerwany, ponieważ 1 sierpnia wybuchła I wojna światowa.

Zad4. Alechin – NN, Moskwa, 1915r, 1.Wh6! po tym posunięciu grozi wiele motywów matowych i jest to na pewno najlepsze posunięcie dla białych Gxe3 [1...Hxf1 2.Hb4+ Hb5 (2......Kc7 3..Hg3+) 3.Hd8+ Ka6 4.Hea3+] 10.Hd8+ Kc5 11.Hfd6+ Kd4 12.H8f6+ 1-0 Nie wiadomo, czy partia została rozegrana naprawdę.

 

 

No Comments Yet.

Leave a comment

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.